|
Dua v jazzové hudbě. Historie, vývoj.
Uhrík, Rastislav ; SLAVÍK, Jiří (vedoucí práce) ; Nejtek, Michal (oponent)
V tejto práci sa snažím o priblíženie špecifickej formy jazzovej intrepretácie akou
rozhodne je hranie v duu. Z pohľadu mňa samotného ako kontrabasistu taktiež o
poukázanie na konkrétne aspekty a rozdielne prístupy k prevedeniu dua.
Ako základ práce som si vybral tvorbu Charlieho Hadena. Za prvé preto, že bol sám
hráčom na kontrabas, a za druhé preto, že bol buďto samotným iniciátorom hrania
v duu, alebo aj vyhľadávaným spoluhráčom pre iných muzikantov, ktorí sa chceli
prezentovať nahrávkami len v duovom prevedení. Chcel by som taktiež porovnať
jednotlivé rozdiely medzi výslednou hudbou, ktoré môžu mať ako historický, tak aj
estetický charakter.
|
|
Jazzová kvarteta bez harmonického nástroje
Kalfus, Petr ; SLAVÍK, Jiří (vedoucí práce) ; SOUKUP, Luboš (oponent)
Cílem této magisterské práce je popsat a zmapovat vývoj fenoménu jazzového kvartetu bez harmonického nástroje ve složení dva dechové nástroje, kontrabas a bicí od jejího vzniku (druhá polovina 20. století) až do současné podoby.
Dalším cílem je poukázat na historické proměny stylistiky hry a také na změny rolí jednotlivých nástrojů jak z hlediska kompozičního, tak z hlediska improvizace a interakce v kapele. V praktické části této práce budou tyto proměny demonstrovány na konkrétních příkladech transkripcí. V neposlední řadě je mým cílem popsat, jak se tento formát odráží v mém vlastním aktivním působení na jazzové scéně, a to ve vlastních technikách kompozice a interpretace.
|
|
Historie a význam formátu tria saxofon, kontrabas, bicí v rámci jazzové hudby
Kyncl, Jan ; KOP, František (vedoucí práce) ; DORŮŽKA, David (oponent)
Tato práce si klade za cíl popsat historii a význam jednoho ze vzácnějších, avšak v poslední době stále oblíbenějších obsazení, která se v jazzové hudbě vyskytují, tedy tria ve složení saxofon, kontrabas a bicí. Bude v ní proveden stručný výklad vývoje tohoto formátu, jakož i vyjmenování jeho nejvýznamnějších zástupců doprovázené popisem jejich tvorby na půdorysu zkoumaného formátu. Práce se zároveň pokusí postihnout význam, jaký tento specifický formát měl v kontextu vývoje jazzové hudby. V praktické části práce bude také uvedeno několik transkripcí vybraných děl se stručným komentářem.
|